Železo

Železo

Železo patří mezi stopové prvky a jedením ze zcela nezbytných prvků v organizmu. Zabezpečuje něco jako dýchání buněk. Železo má přímo zásadní význam pro stavbu a funkci hemoglobinu. I na něm závisí, kolik kyslíku se dostane do mozku, srdce a jiných důležitých orgánů.

Co způsobuje nedostatek železa?

Nedostatek železa je u nás trvalý problém číslo 1. Asi nejvíce dochází k deficitu při nedostatku potravy, při změnách ve stravování, ve formě drastických diet na snížení hmotnosti.

Důsledkem malého či žádného množství železa v organismu je nedostatek červených krvinek, které mají za úkol dopravu kyslíku do plic.

Projevem nedostatku železa je bledá a nezdravá pokožka, bolesti hlavy, mdlobné stavy, poruchy trávení (zácpa, nadýmání), stavy slabosti, dělení nehtů a bolavé ústní koutky.

U dětí při déle trvající absenci železa ve výživě může dojít ke vzniku chudokrevnosti (anémii).

Železo v organismu?

Při dostatečném množství železa v těle se mnohokrát zvyšuje obranyschopnost organismu vůči infekcím.

Při velkých dávkách železa, hrozí otrava. Projevem otravy jsou krvavé průjmy, zvracení, genetické poruchy.

Co ničí železo v potravinách?

Nepřítelem železa je mléko. Takže pokud se vaří například špenát je lepší místo mléka do něj nalít vodu, protože jinak tělo není schopné využít obsažené železo.

Jak doplnit železo do organismu?

Rostlinnými zdroji jsou luštěniny, listová zelenina, celozrnné obiloviny, pivní kvasinky, pažitka, petržel, brokolice, špenát, kapusta, kedlubny, pórek, rajčata, kopřivy, meruňky, lesní jahody, borůvky, hroznové víno, kdoule.

Mezi živočišné zdroje patří vnitřnosti, maso, ryby, vaječný žloutek.

Nákup on - line

Široká nabídka minerálů a potravinových doplňků

Kam dál?

Fosfor Hořčík Chrom Vápník

pojistenezdravi.cz

Prevence

Onemocnění

LinkEx

Očkovací látky

Vitamíny

Minerály

Technické informace o stránce "Železo"

Razítko stránky
15.3.2009 21:21:01

Generováno
12.12.2017 20:48:47