Vitamín C

Vitamín C

Vitamín C je nejen vitamín nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví, ale i živina. Přesný chemický název vitamínu C je kyselina L-askorbová. Vitamín C plní v lidském těle mnoho důležitých funkcí, je nejzákladnějším vitamínem potřebným pro metabolizmus aminokyselin. Vitamín C je důležitý i pro tkáňové dýchání. Podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek a také stimuluje růst. Neméně důležitý je i jeho podíl na antioxidační obraně buňky. Vitamín C pokrývá asi 3/4 celé naší potřeby vitaminů.

Jaké jsou zdroje pro vitamín C?

Rostlinné zdroje vitamínu C jsou šípek, citrusy (např. limeta, citrón, pomeranč, grapefruit), brambory, rajčata, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky a mnoho dalších.

Živočišným zdrojem vitamínu C jsou maso, ryby a vejce jsou na obsah kyseliny askorbové spíše velmi chudé, nebo ji dokonce mohou postrádat zcela. Mléko vitamín C obsahuje jen v nepatrném množství, které možná stačí kojenci, není však dostatečným zdrojem vitamínu pro větší dítě a dospělé.

Pozor na tepelné zpracování potravin s obsahem vitamínu C. Vařením dochází k úbytku vitamínu Cva ničí se až 60% obsaženého vitamínu C, sušením až 50%. Nejšetrnější je dušení v páře. Velké ztráty vitamínu C způsobuje také tepelná konzervace. Šetrné k vitamínu C je zmrazování.

Kdy zvýšit příjem vitamínu C?

Zvýšený příjem vitamínu C se doporučuje hlavně v případě infekčních onemocnění, poranění nebo chirurgických zákroků. Zvýšený příjem vitamínu by měl být formou ovocných šťáv, čerstvé zeleniny nebo doplňkových farmaceutických přípravků. Obecně však více vitamínu C potřebují alkoholici, kuřáci a lidé, kteří často užívají aspirin nebo antikoncepční prostředky.

Vitamín C se dobře uplatní při stresu, šoku, hněvu a vzteku. V minulosti se některým skupinám osob přímo předepisovali obrovské dávky vitamínu C, ale studie pozitivní účinek tak vysokých dávek vitamínu C na lidský organismus nepotvrdily.

Nedostatek či přebytek vitamínu C?

Vitamín C patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě, takže stejně jako ostatní se v případě nadbytku vylučuje močí. Maximálně může dojít po podání vysoké dávky vitamínu C k podráždění žaludku a zažívacího traktu.

Vitamín C se musí průběžně doplňovat, protože jeho zásoba v organismu vydrží cca 2-6 týdnů.

Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu C?

Mezi první příznaky nedostatku vitamínu C patří nespecifická malátnost, zvýšená únavnost, ztráta chuti k jídlu, nízká odolnost vůči infekcím Dále se projevuje menší pevností cévní stěny (vlásečnic), zvýšenou krvácivostí, sníženou pevností vazivového aparátu zubu, což má za následek krvácivostí dásní, viklání a dokonce vypadávání zubů. Extrémní hypovitaminóza může vyvolat i kurděje, které se projevují oslabením a narušením kolagenních struktur a rozsáhlou kapilární krvácivostí. Neléčený stav kurdějí, může vyústit ve smrt. Naštěstí se kurděje vyskytují velice vzácně.

Trpí-li organismus nedostatkem vitamínu C je obtížné léčit i běžná lehká onemocnění.

Objevení vitamínu C?

Chemicky poprvé vitamín C izoloval v roce 1928 maďarský biochemikem, laureát Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství z roku 1937 Albertem Szent-Györgyim. Tehdy byl uveden pod názvem kyselina hexuronická. V roce 1942, Charles Glen King z Pittsburghské univerzity dokázal, že se jedná o stejnou chemickou látku, která je obsažena např. v ovoci a dokáže zabránit kurdějím. Přesnou chemickou strukturu vitamínu C dokázal vypracovat a tím i jako první vyrobit syntetickou cestou Walter Norman Haworth z Birminghamské univerzity, držitel Nobelovy ceny za chemii z roku 1937.

Nákup on - line

Vitamíny, potravinové doplňky a produkty pro zdraví

Kam dál?

Vitamín A Vitamín B1 Vitamín E Vitamín K

pojistenezdravi.cz

Prevence

Onemocnění

LinkEx

Očkovací látky

Vitamíny

Minerály

Technické informace o stránce "Vitamín C"

Razítko stránky
3.3.2009 20:52:41

Generováno
12.12.2017 20:52:55